Het is vr 20 jul 2018, 22:25




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Tutorial: bekentenissen van een lichtschilder 
Auteur Bericht

Geregistreerd op: do 27 maart 2008, 15:07
Berichten: 127
Woonplaats: Noord-Brabant
Bericht Tutorial: bekentenissen van een lichtschilder
© Ad58
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze publicatie mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteur.


Omdat ik inmiddels heb begrepen dat er op dit forum vele newbies zitten die behoefte hebben aan lesmateriaal, heb ik onderstaande tutorial in elkaar geknutseld. Ik zou het ook leuk vinden om enige terugkoppeling te verkrijgen, zodat ik weet of ik in het vervolg iets aan moet passen en of het zin heeft dit vaker te doen. Mocht je weinig tijd hebben om te reageren, of vind je het lastig om jezelf schriftelijk uit te drukken, dan kun je kiezen uit de volgende antwoorden:

A: Hardstikke leuk hoor Ad, maar dit gaat mij de pet ver te boven. Ik ben al blij dat ik de aan/uit knop van mijn fototoestel kan vinden! Kan het wat minder technisch alsjeblieft?
B: Als je deze tutorials voor mij schrijft Ad, kun je er meteen mee ophouden, want het interesseert mij namelijk geen biet!
C: Goede tutorial Ad, ik heb er toch het een en ander van opgestoken en ga het in de praktijk zeker eens een keertje proberen!
D: Bespaar je de moeite Ad, dit weet ik allemaal allang!

Liever ontvang ik natuurlijk getypte reacties!

Onderstaande foto dient als voorbeeld bij dit lesmateriaal, als je meer van deze techniek wilt zien, kun je kijken bij mijn toekomstige topics “Schilderen met licht”.

Afbeelding




De bedoeling van deze techniek is, dat we bloemen op een fraaie wijze gaan vastleggen, waarbij de technieken van de oude meesters herleven. Foto’s met een hoog Rembrand gehalte zeg maar. Het zal misschien niet meteen opvallen, maar de belangrijkste hoofdrolspeler bij deze techniek is het natuurlijke licht! Verder valt het allemaal reuze mee, je hebt eigenlijk maar een paar puntjes waar je op moet letten:


1. Tijdstip van fotografie en goed rondkijken
Het tijdstip van fotografie is echt belangrijk; in de volle zon kun je dit soort opnames nooit maken. Zo vanaf 17.00 uur ’s middags (afhankelijk van het seizoen) wordt het licht veel zachter en dat is precies wat je nodig hebt voor dit soort opnames.
De kunst is nu om een bloem te ontdekken die al een soort natuurlijke omlijsting heeft van groen. Verder doen lichte kleuren het heel erg goed bij deze techniek. Een bloem die bestaat uit vele kleine bloemetjes, is bij uitstek geschikt, omdat je hier het lichtverloop zo mooi op kunt zien. Het mooiste is een bloem die deels in de schaduw staat en deels wat belicht is. Op bovenstaande foto kun je dat goed zien: het rechterdeel is flink in de schaduw, terwijl het uiterste puntje links al haast overbelicht is.
Heb je het object eenmaal gevonden, dan is het ergste leed al geleden! Een nog betere optie is om meerdere objecten die aan de criteria voldoen te selecteren, zo kun je meteen een leuke serie bij verschillend licht schieten!

2. De compositie
Let erop dat je zo’n bloem niet teveel in het midden plaatst, anders wordt de compositie meteen doods. Plaats de bloem wat meer links of rechts in het beeld. Selecteer daarom eens een ander AF-veld op je camera, linksonder of rechtsboven bijvoorbeeld. Omdat de camera nu op dit veld gaat scherpstellen, wordt je als het ware gedwongen om het onderwerp niet centraal te fotograferen! De meeste spiegelreflexcamera’s beschikken over deze optie en als je door je zoeker kijkt, kun je, als je de ontspanknop lichtjes indrukt, precies zien op welk AF veld wordt scherpgesteld.
Ook diagonalen doen het altijd goed, al zijn ze nòg zo onopvallend. Bij dit voorbeeld kantelde ik de camera zo’n 45 graden, zodat de bloem van rechtsboven naar linksonder loopt, aldus een denkbeeldige diagonaal creërend. Tevens werd de bloem wat aan de rechterkant gehouden.
Let er ook op dat je niet teveel kadert, dus houd wat ruimte om de bloem, dat komt bij dit soort foto’s de compositie alleen maar ten goede.
Heb je eenmaal de juiste compo gevonden en zit er een takje of blaadje hinderlijk in de weg? Schroom dan niet om dit gewoon weg te halen! Een goede compo moet rust en evenwicht uitstralen, alle middelen zijn hier geoorloofd!

3. De belichting
Uiteraard speelt de belichting hier een cruciale rol. Zou je de camera op de normale belichtingsstand laten staan (matrixmeting), dan krijg je geheid het volgende plaatje: de bloemen zwaar overbelicht en de achtergrond niet meer zo donker. Wèg mooi plaatje dus! Op iedere DSLR (digitale spiegelreflexcamera) zit wel een belichtingsstand die spotmeting heet. Zodra je de camera op deze stand zet, zal de lichtmeting uitgevoerd worden op een heel klein plekje (5% van het totaalbeeld) in het midden van de camera, waar het centrale AF-veld zit. Als je nu afdrukt (en met het middelste AF-veld op de bloem mikt), zul je zien dat je meteen wèl een goed resultaat hebt; de bloem mooi uitgelicht en de achtergrond mooi donker.
Mocht de bloem nog te licht zijn, schroom dan niet je belichtingscompensatie te gebruiken. Hiermee kun je je je opnames onder- of overbelichten. Een halve of èèn EV doet vaak al wonderen. Dit klinkt ingewikkeld maar is het niet hoor! Gewoon een kwestie van proberen en kijken wat het doet.
Heb je een ander AF-veld dan het centrale veld geselecteerd, dan zal de spotmeting waarschijnlijk niet naar behoren werken en ben je aangewezen op je belichtingscompensatie zoals zojuist uitgelegd. Houd de foto eerder wat aan de donkere kant. Te donker is nog makkelijk te herstellen, maar overbelichte plekken niet meer.

4. Diafragma, ISO-waarde en statief
Over het algemeen maak ik dit soort opnames met een wat hoger diafragma, zo tussen de F8 en F16. Omdat ik mijn foto’s graag ruisvrij houd, kies ik bij dit soort opnames altijd voor 100 ISO. Aangezien je toch al in een wat donkere omgeving fotografeert, resulteert dit onherroepelijk in lange sluitertijden, waardoor je niet meer uit de hand kunt fotograferen. Dit kun je eenvoudig bepalen door de volgende regel toe te passen:
maximale sluitertijd=1/brandpuntsafstand. Als je op 100mm fotografeert, bedraagt, met toepassing van deze regel, je maximale sluitertijd om onscherpte te voorkomen, dus 1/100s. Je zult echter merken dat je, op deze wijze fotograferend, al heel snel ònder de 1/100s zult uitkomen met je sluitertijd.
Dit los ik op door vanaf een statief te fotograferen. Om afdrukonscherpte (het verschijnsel dat jij de camera beweegt door af te drukken en de foto’s dus bewogen zijn) te voorkomen, kun je op je camera een afdrukvertraging instellen, bij mijn camera is dat 2 seconden. Hierdoor maakt de camera pas twee seconden nadat je hebt afgedrukt een foto. Op deze wijze blijft de foto tòch scherp, zelfs al zou je de camera bewegen tijdens het afdrukken. Natuurlijk kun je ook een draadontspanner of een afstandsbediening hiervoor gebruiken; dat blijft de beste optie.
Mocht je nog geen statief hebben, maar overweeg je om er een te kopen, let dan op dat je er een neemt waarmee je ook dicht bij de grond kunt fotograferen. Die heb je voor dit soort opnames, evenals bij macro-opnames echt heel vaak nodig. Bij dit soort statieven kun je de pootjes 90 graden spreiden, waardoor je zo ongeveer vanaf de grond kunt werken. Ikzelf gebruik een Manfrotto 055 prob en ben daar uiterst tevreden over. Als kop gebruik ik een pistoolgrip, omdat ik mijn composities snel wil kunnen maken. Goede statieven en koppen zijn vaak prijzig, maar bedenk dat goedkoop ook hier vaak duurkoop is, Bovendien gaat een statief een leven lang mee, dus besteed hier de nodige aandacht aan.

5. Het type lens
In principe kun je hier iedere lens voor gebruiken. Ik geef echter de voorkeur aan mijn macro-lens (Minolta 2.8/100mm) vanwege de werkafstand en de mooie beeldkwaliteit. Ik merk ook op dat ik hier mijn 2.8/200mm APO G HS hier steeds vaker voor pak, ook voornamelijk vanwege de werkafstand en waanzinnige beeldkwaliteit.

6. Post-processing
Oftewel nabewerken, oftewel de digitale donkere kamer, brrrr! Ik fotografeer altijd in RAW. Dit kun je zien als een digitaal negatief. Klinkt ook weer verschrikkelijk eng, maar dat is het absoluut niet! Het voordeel van RAW is, dat je in een speciaal bewerkingsprogramma (de RAW converter) de foto gaat ontwikkelen. Dit klinkt deftig, maar valt alles mee hoor! Je ziet in het programma gewoon je foto en je kunt nu op heel eenvoudige wijze nog eens je belichting, scherpte, contrast etc, regelen, zònder dat je de kwaliteit van de foto beïnvloedt (non-destructive editing). Ga je aan JPEG’s sleutelen, dan loopt de kwaliteit al snel achteruit van je foto.
Maar goed, als je al mijn aanwijzingen gevolgd hebt, zul je nog maar weinig aan de foto hoeven te doen. Zelf bekijk ik altijd of ik de belichting nog ietsjes beter af kan regelen en verscherp ik nog wat. Let erop dat je je contrasten niet te hoog maakt, want dan is het zachte, dromerige of romantische zo je wilt wat deze foto’s mijns inziens zo bijzonder maakt, meteen verdwenen.

Ik hoop hiermee een aardige bijdrage te hebben geleverd en heb je vragen: aarzel niet!

_________________
Twee stuks Konica Minolta Dynax 7D en wat glaswerk (You don't own a Beercan, you're merely taking care of it for the next generation.....)

"Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil!"


ma 31 maart 2008, 09:57
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: do 27 maart 2008, 15:58
Berichten: 2806
Woonplaats: SF South Bay Area, California
Bericht Re: Tutorial: bekentenissen van een lichtschilder
Je bent weer lekker bezig. Juist dit soort topics dragen enorm bij aan de ontwikkeling van ieder zichzelf respecterend forumlid. Thnx.

_________________
There is nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept. -Ansel Adams -
http://www.pbase.com/batraaf


ma 31 maart 2008, 12:56
Profiel WWW

Geregistreerd op: zo 30 maart 2008, 11:41
Berichten: 61
Woonplaats: Leuven - Belgie
Bericht Re: Tutorial: bekentenissen van een lichtschilder
Het geheugen eens opfrissen en ja . . . ook wat van opsteken. Dankbaar voor de energie die je er in steekt.
Mvg. mindigit

_________________
Minolta Dynax 7D - Minolta Macro 100MM.- Minolta 28-135 - Sigma 75-300
Minolta Dimage 7


ma 31 maart 2008, 15:27
Profiel
Bericht Re: Tutorial: bekentenissen van een lichtschilder
Goed, wat zeg ik, zéér goed bezig.Deze theorie lijkt zo vanzelfsprekend en toch zie je maar weinig goed belichte foto's...zeker voortdoen AD

grtn en al dank bij voorbaat
ward


ma 31 maart 2008, 16:21

Geregistreerd op: do 27 maart 2008, 15:07
Berichten: 127
Woonplaats: Noord-Brabant
Bericht Re: Tutorial: bekentenissen van een lichtschilder
Nou jongens, bedankt voor jullie positieve reacties hoor! Dat geeft de burger moed! :D

_________________
Twee stuks Konica Minolta Dynax 7D en wat glaswerk (You don't own a Beercan, you're merely taking care of it for the next generation.....)

"Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil!"


ma 31 maart 2008, 18:39
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd op: wo 26 maart 2008, 18:19
Berichten: 7352
Woonplaats: Vianen Ut
Bericht Re: Tutorial: bekentenissen van een lichtschilder
Bedankt Ad dat je ondanks de virale aanvallen de energie kon vinden om dit mooie stuk te plaatsen.

Een hele mooie aanvulling voor dit "nieuwe" forum.

Een brok kwaliteit.

Het gaat zo helemaal goed komen met de content van het Foto Mate Forum Novum!

Groet

Nico VG

_________________
“The single most important component of a camera is the twelve inches behind it”
Ansel Adams


di 01 apr 2008, 07:22
Profiel WWW

Geregistreerd op: do 27 maart 2008, 15:07
Berichten: 127
Woonplaats: Noord-Brabant
Bericht Re: Tutorial: bekentenissen van een lichtschilder
Geen dank hoor Nico! We moeten jou bedanken voor al je inspanningen om weer snel een goed draaiend forum te krijgen, dat mag best wel eens gezegd worden!

_________________
Twee stuks Konica Minolta Dynax 7D en wat glaswerk (You don't own a Beercan, you're merely taking care of it for the next generation.....)

"Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil!"


di 01 apr 2008, 08:42
Profiel

Geregistreerd op: ma 31 maart 2008, 15:47
Berichten: 25
Bericht Re: Tutorial: bekentenissen van een lichtschilder
goede tips ad, perfect verteld heel duidelijk, gewoon top!!!!


di 01 apr 2008, 15:32
Profiel

Geregistreerd op: do 27 maart 2008, 15:07
Berichten: 127
Woonplaats: Noord-Brabant
Bericht Re: Tutorial: bekentenissen van een lichtschilder
Thnx Hempy!

_________________
Twee stuks Konica Minolta Dynax 7D en wat glaswerk (You don't own a Beercan, you're merely taking care of it for the next generation.....)

"Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil!"


di 01 apr 2008, 16:50
Profiel

Geregistreerd op: vr 28 maart 2008, 19:35
Berichten: 19
Woonplaats: Harmelen
Bericht Re: Tutorial: bekentenissen van een lichtschilder
Ad,

Ik zie dat nog niemand je keuzelijstje heeft gebruikt, dan zal ik maar de eerste zijn.
Het enige goede antwoord is Trrrrrrrmm Trrrrrmmm gerofel

C: Goede tutorial Ad, ik heb er toch het een en ander van opgestoken en ga het in de praktijk zeker eens een keertje proberen!
Verder geniet ik altijd van je kunstwerkjes, zeer creatief en plezierig om te lezen.
tussen haakjes zo nu en dan ben ik hier al mee bezig :mrgreen:

_________________
URL: http://fotolumia.nl
URL: http://vertaalnet.nl

Dyme


ma 07 apr 2008, 17:35
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling