Het is wo 21 nov 2018, 01:28

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Vliegje 
Auteur Bericht

Bericht Vliegje
Geprobeerd om wat macro foto's te nemen.
Uit de hand geschoten. Zonder enige bewerking, zo uit de A77ii.

Het resultaat:

Afbeelding

f/4 1/500 90 mm ISO 500

Afbeelding

f/5 1/1000 90 mm ISO 2500

Afbeelding

f/4 1/1000 90 mm ISO 2500

di 06 jun 2017, 19:37
Profiel

Bericht Re: Vliegje
Volgens mij heb je deze opnames gemaakt met volle daglicht, gezien het harde licht. Probeer juist met makro te voorkomen dat je dit op het hoogtepunt van de dag doet. Daarnaast verbaas ik me over de instellingen, waarom zo'n hoge iso?. Juist met dat licht lijkt me dat niet nodig. Ook het diafragma mag best een stuk lager zodat je iets meer scherpte diepte krijgt. Juist met makro maakt dat het nog prettiger kijken.

Scherpte op de ogen/facetten op #3 zit precies goed! Maar ook hier is iets meer scherptediepte prettiger.

Standpunt op nummer 2 goed gekozen!

wo 07 jun 2017, 16:41
Profiel WWW

Rene schreef:
Volgens mij heb je deze opnames gemaakt met volle daglicht, gezien het harde licht. Probeer juist met makro te voorkomen dat je dit op het hoogtepunt van de dag doet. Daarnaast verbaas ik me over de instellingen, waarom zo'n hoge iso?. Juist met dat licht lijkt me dat niet nodig. Ook het diafragma mag best een stuk lager zodat je iets meer scherpte diepte krijgt. Juist met makro maakt dat het nog prettiger kijken.

Scherpte op de ogen/facetten op #3 zit precies goed! Maar ook hier is iets meer scherptediepte prettiger.

Standpunt op nummer 2 goed gekozen!

Rene, dank je wel voor je reactie.
Voor mij is nu het ontdekken van de macrofotografie. Ik heb de macrolens al een tijd in bezit, maar nooit echt mee gestoeid.
Ik heb deze foto's ook met volle daglicht gemaakt.
Aangezien het best waaide en het vliegje niet altijd stil wilde zitten heb ik gekozen voor een snelle sluitertijd en een kleiner diafragma. Dit resulteerde in een hoger Iso getal (automatische iso). Ik heb veel meer foto's gemaakt, maar dit waren uiteindelijk te beste.
Ik vind het best een moeilijke tak van fotografie, aangezien het object goed scherp moet zijn en de juiste scherpte diepte moet hebben.
Vooral met bewegende objecten vind ik het lastig om een statief te gebruiken. Heb ik alles staan en dan vliegt het object weg :( .

Als je nog meer tips hebt, heel graag.

Groet, Hans

do 08 jun 2017, 08:20
Profiel

BlueHornet schreef:
Als je nog meer tips hebt, heel graag.

- Hou rekening met het zonlicht, zeker in de zomer kan dit erg vel zijn wat resulteert in harde lichten, zoek de schaduwplekken op
- Wind.. Zoals je zelf al had gemerkt, zeker met Makro wil je zo min mogelijk wind hebben, als er te veel wind staat begin er dan niet aan.
- Zorg zelf dat je zelf een goede/stabiele houding kan aannemen.
- Ga niet de beestjes tegemoet, maar check waar ze het meest voorkomen en probeer zelf een plekje te nemen en laat ze naar je toe komen.
- Wil je toch een beestje benaderen, doe dat dan heeeel langzaam, s'ochtends (zeker met dauw) vliegen ze niet zo snel op en ook eind van de dag is dit best haalbaar.
- Vergeet het statief, dat is veel te omslachtig, wat wel mogelijk is en ik gebruik dat ook af en toe is een monopad.
- Manueel focussen.
- Als je een beestje vanaf de zijkant/parallel kan fotograferen kan je volstaan met een diafragma van F5.6, hou de lens parallel aan het onderwerp zodat je niet zo heel veel scherptediepte nodig hebt.
- Ga ook niet te dichtbij, hoe dichter bij, hoe kleiner je scherptediepte en moet je je F weer hoger zetten en dus wellicht ook je ISO met als gevolg meer ruis, maar zo te zien kan die camera best hoge ISO's aan :)
- Oefenen op stilstaande objecten, bloemen, speel met de focus om een gevoel te krijgen van je lens zodat je zelf snel automatisch kan leren focussen
- Gebruik zoveel als het kan de viewfinder, dus lekker ouderwets door het gaatje kijken :), je ziet het er net beter mee dan de liveview display.
- Focus Peaking is enorm handig.
- Geduld... heeel veel geduld.. als je een plekje gevonden hebt, neem de tijd. Dit is overigens best relaxed :)

Succes!

do 08 jun 2017, 16:56
Profiel WWW

Dank je wel Rene!

vr 09 jun 2017, 08:06
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]