Het is zo 21 okt 2018, 17:04

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 nieuw glas voor NEX en Canikon 
Auteur Bericht

Bericht nieuw glas voor NEX en Canikon
mocht iemand met een NEX, een Nikon of een Canon de behoefte te hebben om videobeelden op te nemen met hoogwaardig glas, dan is er nu weer wat geschikt gereedschap bijgekomen. Prijzig, dat wel, maar dan heb je ook wat:

http://www.zeissrumors.com/

di 17 apr 2012, 17:06
Profiel WWW

Bericht Re: nieuw glas voor NEX en Canikon
Een écht goede (lees: optische prestaties op het niveau van de Canon f/2.8 IS II), nieuwe en razendsnelle (SSM) 70-200/2.8, dat zou nog eens wat zijn. Maar dit zijn filmlenzen, die 'color-matched' zijn en geen focus breathing hebben. Bijgevolg zijn ze peperduur...Dus ik vrees dat die nog duurder zal worden dan de huidige 70-200/2.8 G SSM.

Sony heeft genoeg mogelijkheden om zelf goede telezooms te ontwikkelen (kijk maar naar de 70-300 of 70-400), dus zie ik het ze eerder zelf doen. Of ze zouden de Carl Zeiss moeten aanpassen...

Mijn foto's op Flickr...

di 17 apr 2012, 17:17
Profiel WWW

Wel wat lullig dat er geen voet op de 70-200 zit, dat is toch een redelijk zwaar gewicht dat aan de camera hangt. Wellicht zijn de vattingen voor film cameras wat sterker uitgevoerd maar ik zou me er toch niet zo gemakkelijk mee voelen als er zo'n kleine 3kg druk bezig is om de vatting de camera uit te trekken.

Of wordt er verwacht dat je camera "rig" ondersteuning voor de lens aanbiedt?

di 17 apr 2012, 18:59
Profiel WWW

In de handleiding van mijn 70-400 merk ik dat Sony zelfs aanraad om dat pluimgewicht (1,5 kilogram ;)) te ondersteunen als hij op de camera staat. Zoals je zegt, het is nogal een eh...zwaar dingetje, die 70-200/2.8 van Carl Zeiss. Het gebrek aan een statiefvoet is inderdaad nogal puzzling.

Mijn foto's op Flickr...

di 17 apr 2012, 19:08
Profiel WWW

Diddlbiker schreef:
Wel wat lullig dat er geen voet op de 70-200 zit, dat is toch een redelijk zwaar gewicht dat aan de camera hangt. Wellicht zijn de vattingen voor film cameras wat sterker uitgevoerd maar ik zou me er toch niet zo gemakkelijk mee voelen als er zo'n kleine 3kg druk bezig is om de vatting de camera uit te trekken.

Of wordt er verwacht dat je camera "rig" ondersteuning voor de lens aanbiedt?

Ik denk dat men daar van uit gaat. Uiteindelijk heb je die rig ook nodig om eventueel al filmend je focus eenvoudig te kunnen veranderen en ergens wordt ook gezegd dat de lenzen zo vormgegeven zijn dat ze gemakkelijk kunnen voorzien van de daarvoor nodige tandwieloverbrenging.

Deze objectieven zijn uiteraard niet bedoeld voor "stills photography" - de prijzen laten zien dat zaken als "color matching", dezelfde "T-stop" voor ieder objectief in de serie en het afwezig zijn van focus shift bij verstelling van de brandpuntsafstand een hoge prijs hebben omdat de toleranties die dat mogelijk maken nu eenmaal veel kleiner zijn.

Voor alleen "stills photography" kan het gelukkig heel wat minder duur.

Het zou wel interessant zijn als de bajonetconstructie zou worden over genomen voor de "stills photography" serie. Omdat alles volledig handmatig is kun je de bajonet kun je namelijk in heel weinig tijd vervangen door een andere waarbij eventuele afwijkingen bij het scherpstellen op oneindig eenvoudig zijn weg te werken door een of meer verschillende (goedkope) "shims" tussen objectief en bajonet op te nemen. om de een of andere reden heeft men daar niet voor gekozen.

wo 18 apr 2012, 06:27
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]