Het is ma 22 okt 2018, 20:35

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Ervaring met Spyder 3 Express 
Auteur Bericht

Bericht Re: Ervaring met Spyder 3 Express
ik denk dat je dat nog best zal verbazen. een scherm goed afstellen op het oog (zodat de kleuren er "correct" i.p.v "lekker" uit zien) is mij in ieder geval nooit gelukt - altijd te verzadigd, te veel contrast...zoals iedere "kantoomonitor" die wordt afgeleverd, want dat ziet er "beter" uit.

Laatst bijgewerkt door romke op zo 31 jul 2011, 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

zo 31 jul 2011, 17:44
Profiel WWW

Even een domme vraag...maar moet je zo'n ding nu ook echt voor elke pc kopen?

Kan je niet zo'n ding lenen van iemand en dan je eigen scherm kalibreren, of gaat dat niet?
Vind het nog best een prijzig ding,maar het zal zijn geld best waard zijn.

zo 31 jul 2011, 18:39
Profiel

je kunt hem heel goed samen met een ander kopen omdat je hem een keer gebruikt en dan daarna slechts min of meer regelmatig controleert of er iets bijgesteld moet worden. bij klassieke crt monitors verliep er nog wel eens wat, maar bij moderne platte schermen valt dat alleszins mee. tenzij je superkritisch bent is een keer per drie maanden controleren naar mijn gevoel voor amateurgebruik voldoende - zolang je maar met de vingers van de knoppen voor contrast en helderheid af blijft.

het is dus eigenlijk logischer om bijvoorbeeld met een fotoclub een dergelijk ding aan te schaffen, niemand heeft hem permanent nodig en iedereen toch regelmatig.

het calibreren duurt de eerste keer wellicht een minuut of 5, controles of alles nog goed staat verlopen sneller. in beide gevallen dient de monitor al een tijdje aan te staan.

de kosten zijn relatief. als de aanschaf tot gevolg heeft dat afdrukken daarna altijd zeer goed overeenstemmen met wat je op het scherm ziet (voor zover dat gezien de verschillende media kan), dan bespaart je dat bakken ergernis en papier.

er zijn ook online hulpjes om een scherm goed in te stellen (oa de Dyxum zwartwitbalk onderaan) maar dat werkt toch duidelijk minder goed dan echt calibreren. een van de redenen daarvoor is dat met behulp van een sensor afzonderlijk kan worden ingegrepen op de verschillende kleurkanalen van de monitor. dat is met behulp van de standaard instellingen op de monitor niet altijd mogelijk.

zo 31 jul 2011, 19:24
Profiel WWW

Hans B schreef:
Even een domme vraag...maar moet je zo'n ding nu ook echt voor elke pc kopen?

Kan je niet zo'n ding lenen van iemand en dan je eigen scherm kalibreren, of gaat dat niet?
Vind het nog best een prijzig ding,maar het zal zijn geld best waard zijn.

Je mag hem gerust even komen oppikken als ik mijn scherm gekalibreerd heb ...........als je hem daarna ook maar weer netjes terug brengt Hans :lol:

zo 31 jul 2011, 22:33
Profiel

Dank voor jullie uitleg.

Gebruik een Eizo Flexscan S2231W beeldscherm en heb vooralsnog niet het idee dat ik de plank mis sla met kleuren.
Maar ja,als ik alles hier zo lees dan loont het w.s de moeite om er toch eens een spyder op los te laten.

@Martin,
Waar woon je 8-)

ma 01 aug 2011, 06:28
Profiel

Hans B schreef:
Dank voor jullie uitleg.

Gebruik een Eizo Flexscan S2231W beeldscherm en heb vooralsnog niet het idee dat ik de plank mis sla met kleuren.
Maar ja,als ik alles hier zo lees dan loont het w.s de moeite om er toch eens een spyder op los te laten.

@Martin,
Waar woon je 8-)

In Eindhoven

Als je meer wil weten dan mag je me een PM sturen :)

ma 01 aug 2011, 06:39
Profiel

Anita, bednakt voor aanbod. Maak er graag gebruik van. zie je binnenkort.
mvg

Hans

ma 01 aug 2011, 07:39
Profiel

:o als anderen [met een gecalibreerd scherm] mijn eendenkuikenfoto's zo zien zo als ik ze nu zie [na calibratie met de Spyder 3] de vignetering die ik daar heb toegepast is nu zo donker dat de foto er totaal niet uitziet zoals bedoeld is.

@Diddlbiker , als jij hetzelfde ziet als wat ik nu zie .......dan begrijp ik helemaal jou opmerking van deze te donkere vignetering op de foto's .

di 02 aug 2011, 19:12
Profiel

Martin, zeker weten doe ik natuurijk niet of ik hetzelfde zie als wat jij ziet, maar aangezien we allebei ons scherm met de spyder en de colorvision software gecalibreerd (technisch gesproken: voorzien van een gecorrigeerd profiel, aangezien we aan de hardware niets veranderen) hebben vermoed ik inderdaad dat het zo is :)

Dan zie je ook gelijk het risico van het "op het oog" aanpassen van je foto's als je monitor niet gecalibreerd is. Overigens heb ik daar nog wel een tip voor die ik gelijk maar even op het forum gezet heb.

di 02 aug 2011, 19:42
Profiel WWW

Heb toevallig sinds gisteren ook een Spyder 3 Express, had niet gedacht dat het zoveel zou uitmaken. Ben er erg blij mee :)

wo 03 aug 2011, 05:38
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende