Het is zo 18 nov 2018, 18:41

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Quo Vadis Sony FF? 
Auteur Bericht

Bericht Quo Vadis Sony FF?
Wanneer ik zo op de diverse Sony fora rondhang de laatste weken wordt ik niet vrolijk, voor veel A-mount gebruikers begint het gras aan de andere kant behoorlijk groen te worden.

Wat denken de FMF leden?

Ikzelf kan nog wel even wachten, druk met het reorganiseren van m'n archief en blij aan het fotograferen met m'n NEXjes, maar toch...

do 12 apr 2012, 21:25
Profiel

Bericht Re: Quo Vadis Sony FF?
fotografeer nog steeds met veel plezier met mn A700
vraag me dan ook serieus af wie nu ieder jaar zijn of haar camera vervangt?

vr 13 apr 2012, 08:36
Profiel
Beheerder

.
Voor de APS-C fotografen is er op dit moment nog genoeg te beleven bij Sony.
Wat betreft de Fool Framers lijkt het erop dat Sony gekozen heeft voor nieuwe FF sensor leveringen aan Nikon met wellicht aan het eind van het jaar een SLT 99 met een vrijwel gelijke sensor.
De exclusiviteit van de 16.2 en 36.3 Mp FF sensors ligt voorlopig bij Nikon.

Zelfs Fool Framers met 'Minolta geduld' gaan niet op Sony wachten. Er is zoveel moois te vinden bij CanoNikon. De A99 komt zeker en vast in een niche vijver terecht.
Sony was eigenlijk al geen pro leverancier en zal het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook nooit meer worden.

De problemen bij Sony, een Belgische krant schreef over 'problemen bij Playstation fabrikant Sony', kunnen ontwikkeling en innovatie in de cameratak best wel eens gaan vertragen.
Er moeten knikkers verdiend worden. Third Party sensorverkoop levert vrij eenvoudig knikkers op. Ontwikkeling van vage camera's kost alleen maar geld.

Vr Gr N

vr 13 apr 2012, 09:03
Profiel WWW

Ik ben niet zo somber. Mijn a900's en a700 kunnen nog jaren mee - en overschakeling naar een ander merk is een dure grap als je eenmaal een verzameling kwaliteitsglas hebt opgebouwd.

De laatste berichten vanuit Sony zijn dat men zich in de toekomst meer gaat bezig houden met digitale beeldoptekening omdat men op het gebied van sensors een belangrijke positie inneemt en er in die markt geld is te verdienen.

De ellende zit meer in tv's en andere zaken waar inmidels wereldwijd overcapaciteit is. Daar zullen dus vele ontslagen gaan vallen.

Dat Sony bepaalde sensors eerst aan de concurrentie levert is voor mij niet zo'n probleem. De goede positie van Nikon is ook zeker niet alleen gebaseerd op de Sony sensor alleen, maar op de combinatie van die sensor met andere zaken er om heen, die een niveau hebben die in sommige opzichten voor ligt op andere merken. Het FF professionele segment is dan ook wellicht helemaal niet interessant voor Sony om actief in te worden - levering van sensors op grote schaal aan concurrenten opent wel de mogelijkheid om met enige vertraging zelf FF camera's voor (relatief) aantrekkelijke prijzen op de markt te brengen - inclusief SLT technologie zodat ze niet meteen simpel kunnen worden vergeleken met andere aanbieders.

Businesswise is de nu gehanteerde strategie dan wellicht ook het beste voor Sony - en als amateur profiteren we daar (met enige vertraging) van doordat nieuwe camera's relatief goedkoop zijn (de a77 was bij introductie minder duur dan destijds de a700!).

Als ik professional was zou ik wellicht zijn gaan winkelen bij Canikon - maar vooralsnog ben ik zeker niet ontevreden.

Het heeft voor Sony niet zo veel zin om te proberen Canikon gebruikers over te halen - ze hebben betere kansen bij mensen die voor het eerst een spiegelreflex of een "systeemcamera" aanschaffen en daar zijn ze met zowel de SLT als de NEX best wel succesvol. Uiteindelijk is die groep mensen op termijn groter dan het huidige aantal Canikon gebruikers die in de toekomst een nieuwe camera gaat aanschaffen.

vr 13 apr 2012, 10:42
Profiel WWW

Presies wat romke zegt

ik zie het ook niet negatief
sony is derde partij en het laatste tijd (zeker al een jaar) hijgt sony al in de nek van nummer 2 , in verschillende landen van europa heeft sony al een feestje gevierd dat ze daar als nummer twee zijn geeindigd. dat komt ook mede namens NEX

Nikon heeft sinds kort twee nieuwe FF cameras op de markt gebracht, en sony zal spoedig volgen, zelf verwacht ik eind van de zomer (fotokina) en misschien zelfs eerder, daar zijn al tekenen van
Dat houd in dat je ongeveer een half jaar lang moet wachten op een FF camera bij sony , dat lijkt mij niet erg lang
mocht je toch een FF camera wil kopen bij een van de andere merken , moet je bij canon flink betalen
conclusie is dat het gras niet altijd groener is aan de overkant, of je moet veel geld hebben , maar dan was je waarschijnlijk ook niet bij sony uitgekomen

Laatst bijgewerkt door gustav op vr 13 apr 2012, 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

vr 13 apr 2012, 12:13
Profiel

En zelfs het grote Canon moet toegeven dat ze slechts tegen juni/juli hun nieuwe flagship model en dito lens kunnen aan de man brengen...Ondanks dat die al vorig jaar was aangekondigd.

Mijn foto's op Flickr...

vr 13 apr 2012, 12:52
Profiel WWW

Romke zei:

Citaat:
en overschakeling naar een ander merk is een dure grap als je eenmaal een verzameling kwaliteitsglas hebt opgebouwd

Maar dat is relatief. Want je verkoopt gebruikte klasse objectieven en met dat geld kan je gebuikte klasse objectieven voor terug kopen. Als je een nieuwe (FF of APS-c) body van je 'eigen' merk koopt blijf je toch ook de 'oude' lenzen gebruiken. Een 85mm 1.4 van Carl Zeiss tweedehands verkopen levert genoeg op om een Canikon 85mm 1.4 tweedehands terug te kopen (min of meer uiteraard).

Zoals je misschien weet gebruik ik redelijk wat Sigma EX objectieven, als ik die via MP verkoop en gelijkwaardige modellen met een andere bajonet terug koop schiet ik er nauwelijks of niet bij in.

Overigens blijf ik (voorlopig/altijd) bij m'n zo geliefde (Minolta) Sony-bajonet!

vr 13 apr 2012, 12:58
Profiel

AlphaOne schreef:
En zelfs het grote Canon moet toegeven dat ze slechts tegen juni/juli hun nieuwe flagship model en dito lens kunnen aan de man brengen...Ondanks dat die al vorig jaar was aangekondigd.

Dat gaat nog veel klachten bij de HH. Sportfotografen geven die hun nieuwe speeltje liever wat langer voor de Olympische Spelen in handen willen hebben.

Er zit niet meer zo heel veel technische voorruitgang in digitale spiegelreflexen en bij de consument zal de neiging om klakkeloos het nieuwste model te kopen ook afnemen aangezien de huidige generaties “goed genoeg” zijn. Sony zal dat ook wel weten. De Nikon D300 (sinds 2009 op de markt) heeft ook nog geen vervanger (de D300s was een oppervlakkige upgrade om "cosmetische" redenen) is ook al lang, lang aan vervanging toe. De reguliere 18 maanden cyclus die de meeste fabrikanten aanhouden zal zeker uitgerekt worden naar 24, 30 of misschien zelfs 36 maanden.

Daarnaast kun je je afvragen hoe lang Sony door zal gaan met de SLT produkten wanneer NEX een vergelijkbaar produkt is, zeker met camera's als de NEX-9. Wanneer je vergelijkt hoe een moderne SLR in elkaar zit, en je vergelijkt dat met een CSC dan is het eenvoudig te zien waar de voorkeur naar uit gaat. Roger Cicala beredeneerd dan ook dat het aantrekkelijker voor een fabrikant is om een $500 CSC te verkopen dan om een $1000 SLR te verkopen.

vr 13 apr 2012, 13:20
Profiel WWW
Beheerder

.
Ik heb net de offerte van een Nikon D4, 12-24, 24-70 en 70-200 binnen.

Dat verdien ik in mijn werkzame leven dus nooit meer terug.

Ik wacht nog maar even.........

Vr Gr N

vr 13 apr 2012, 16:25
Profiel WWW

nico schreef:
.
Ik heb net de offerte van een Nikon D4, 12-24, 24-70 en 70-200 binnen.

Dat verdien ik in mijn werkzame leven dus nooit meer terug.

Er zijn alternatieve. Een gebruikte D700 is zo duur niet meer. De 70-200 is peperduur maar als je de stabilisatie niet nodig hebt dan is de 80-200 net zo goed en meer dan de helft goedkoper. En de 12-24? Tokina biedt verschillende alternatieven aan die een stuk goedkoper zijn, optisch net zo goed en mechanisch zelfs beter.

Dat gezegd hebbende, als je een verzameling mooi glaswerk hebt zou ik persoonlijk niet zo snel overstappen...

vr 13 apr 2012, 17:34
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende