Het is di 23 okt 2018, 15:05

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 'oude' Systeemflitser op nieuwe generatie camera's 
Auteur Bericht

Bericht 'oude' Systeemflitser op nieuwe generatie camera's
Ik overweeg om, wanneer deze leverbaar is, te gaan overstappen naar de nieuwe generatie camera, bijvoorbeeld een A58.

Naast voordelen, heb je nadelen.

Zo is het voetje van de flitser verandert, niet meer het oude vertrouwde Minolta/Sony voetje.

Zijn de bezitters van een 'oude' generatie systeemflitser(s) gedwongen om deze te vernieuwen?

Of is de 'oude' generatie flitser via een verloopstuk nog toepasbaar?

do 07 maart 2013, 09:37
Profiel

Bericht Re: 'oude' Systeemflitser op nieuwe generatie camera's
Anne,
wanneer dit echt zo is dan komt Sony zijn 'oude' gebruikers te gemoed met een 'oplossing'.
Laten we dan wel het beste er van hopen dat de camera <> flitser naadloos met elkaar samenwerken.

Overigens had ik begrepen dat een dergelijk tussenstuk bij de nieuwe generatie flitsers wordt meegeleverd.
Om zo de nieuwe generatie flitsers te kunnen gebruiken op de 'oude' generatie camera.

do 07 maart 2013, 11:32
Profiel

Bij de A99 zeker wel :-)

Het werkt, maar ik heb toch liever ook een flitser met een nieuw voetje.

do 07 maart 2013, 11:57
Profiel

AlphaBart schreef:
Bij de A99 zeker wel :-)

Het werkt, maar ik heb toch liever ook een flitser met een nieuw voetje.

Dit is wel zo, echter door de verandering die door Sony is doorgevoerd worden de gebruikers op kosten gejaagd.
Om nu te zeggen dat een systeemflitser goedkoop is,...

do 07 maart 2013, 13:29
Profiel

Ik zit dan ook te wachten op Metz o.i.d. :-)

do 07 maart 2013, 13:53
Profiel

Bij mijn weten doet Sony het tot nu toe netjes: bij de a99 (en wellicht ook de andere nieuwe modellen met de nieuwe flitsvoet) krijg je bij aankoop van de camera er een adapter erbij waarmee je alle "oude" flitsers kunt blijven gebruiken. Omgekeerd, als je de nieuwe "60" flitser koopt, krijg je er een adapter bij die het mogelijk maakt een "nieuwe" flitser op een "oude" flitsschoen te gebruiken.

Daarnaast zijn beide adapters ook los te koop.

In beide gevallen is de oplossing goed in de zin dat alles werkt, maar het is toch enigszins behelpen. De afstand van het zwaartepunt van de flitser tot de camera wordt wat groter en daardoor ook het koppel dat de flitser op de bevestiging uitoefent. Bij de "58" flitser op de a99 heb ik geemrkt dat je de bevestiging regelmatig moet controleren, omdat deze soms de neiging heeft zich spontaan los te werken.

Die adapters zelf zijn ook van die kleine dingen die je verrekte gemakkelijk kwijt raakt of vergeet mee te nemen....

Ideaal zou zijn als nieuw uit te brengen flitsers een verwisselbare voet zouden hebben, zodat je de flitser gemakkelijk zou kunnen aanpassen zonder tussenstuk. Metz deed dat vroeger bij een aantal modellen en dat werkte handiger dan losse adapters.

do 07 maart 2013, 18:16
Profiel WWW

mijn negatieve ervaringen beginnen zich nu ook op te stapelen. ik ben al een aantal malen een flitser verloren en niet altijd blijven ze daarbij aan de spiraalkabel van het batterypack net boven de grond hangen. tot nu toe nog niet meer schade dan wat krasjes, maar eigenlijk heb ik er wel genoeg van.

een "nieuwe" flitser lijkt me overigens niet de oplossing, al zal het wel beter werken zonder adapter. maar de oude schoen met het palmechanisme dat inklikte is gewoon zekerder dan de nieuwe schoen waar alleen wrijving het er uit vallen van de flitser moet zien te voorkomen.

wo 22 mei 2013, 09:23
Profiel WWW
Beheerder

.
Vanaf het moment dat Sony met dit tweeslachtige flitssysteem op de proppen kwam heb ik mijn ernstige twijfels gehad.
Ik ben namelijk allergisch voor vage verloopblokjes. En zeker voor twee verschillende flitssystemen binnen EEN camera merk.
Die verloopblokje zorgen er alleen maar voor dat de flitser staat te wiebelen.
Wanneer je met een Alpha 99 en een Alpha 900 werkt dien je ook twee verschillende triggers te kopen om flitsers automatisch aan te sturen.
Het oude Minolta Flits-systeem mag dan wel de nodige ergernissen hebben opgewekt, maar het was tenminste duidelijk.
De twee systemen door elkaar gebruiken is voor mij in ieder geval geen optie.

Wanneer de Anserum Art Photography profi hardware aan vervanging toe is ga ik zeker en vast naar Nikon of Canon.
Het startkapitaal van minstens tien Euro ruggen maakt nu nog wat huiverig. Maar dat kan bij mij ineens over zijn.
Nieuwe aankopen voor Alpha glas heb ik gelukkig steeds in de kiem weten te smoren.
Met mijn huidige camera's en lenzen kan ik de opdrachten nog steeds behoorlijk aan.

Mijn NEX afdeling kan nog wel een mooie SEL CZ 24mm f/1.8 gebruiken!!!! Lijkt mij de ultieme wandel-lens.......
Dan kom ik analoog zo rond de 35mm te zitten. Prachtig voor straat fotografie.
De NEX 7 bevalt en verrast mij gelukkig nog steeds......

Misschien straks nog een RX 1 erbij :oops:

Vr Gr N

wo 22 mei 2013, 09:53
Profiel WWW

nico schreef:
Die verloopblokje zorgen er alleen maar voor dat de flitser staat te wiebelen.

Het verloopblokje op zich is niet het probleem, maar de manier waarop dat blokje wordt vastgehouden in de flitsschoen. Het verloopblokje vergroot wel het "loswerkende" moment van de flitser op het schoentje waardoor de wrijving eerder te kort gaat schieten. De vastzetschuif op de nieuwe flitser kan dat probleem ook niet helemaal oplossen - de bevesting is in wezen niet anders dan de vastzetring op het blokje.

nico schreef:
Wanneer je met een Alpha 99 en een Alpha 900 werkt dien je ook twee verschillende triggers te kopen om flitsers automatisch aan te sturen.
Het oude Minolta Flits-systeem mag dan wel de nodige ergernissen hebben opgewekt, maar het was tenminste duidelijk.
De twee systemen door elkaar gebruiken is voor mij in ieder geval geen optie.

Inmiddels kun je met de Phottix Odin set met eventueel een adapter voor de nieuwe schoen goed uit de voeten (incl TTL en HSS, groepsindeling, +/- per groep etc)

nico schreef:
Wanneer de Anserum Art Photography profi hardware aan vervanging toe is ga ik zeker en vast naar Nikon of Canon.

Die flitssystemen zijn inderdaad iets verfijnder en je hebt aanzienlijk meer keuze in triggers en flitsers. Maar de laatste generatie alfa's kunnen ook heel lang zonder flitser.....

wo 22 mei 2013, 10:24
Profiel WWW

Anita schreef:
Ik heb al gewerkt met mijn Pixel Soldier op de adapter op de A99, dat werkt op zich verder prima, maar dan hebben we het wel over een heel ander volume en gewicht natuurlijk. De kans dat je Soldier van de camera afdondert is dan ook zowat nihil lijkt me.

Dat is inderdaad het probleem. Hoe groter de kracht (het "gewicht van de klitser +adapter)*de afstand van het zwaartepunt van die combinatie tot de flitsschoen hoe meer kans dat het mis gaat.

In een bepaald opzicht is de nieuwe schoen ook "veiliger". Op mijn a900 is er ooit eens een "58" flitser afgeschoten na een onvrijwillige botsing met een voetbal. Die flitser (zeer solide vastzittend aan de "oude" flitsschoen) nam toen dus die flitsschoen gewoon mee, een gapend gat in de camerabody achterlatend waarbij de "electronische ingewanden" opeens zichtbaar waren. De flitser landde zachtjes op het gras en kwam ongeschonden uit de strijd, de camera behoefde een reparatie van ca Euro 400...

Elk nadeel heefd dus zijn voordeel ;)

wo 22 mei 2013, 15:48
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende