Het is do 20 sep 2018, 20:29

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Eerste off-camera flash foto's 
Auteur Bericht

Bericht Eerste off-camera flash foto's
Mijn eerste off-camera foto's.

Na dat ik afgelopen weekend het yongnuo project succesvol heb afgerond,
was het tijd dat ik het ook ging gebruiken. lekker vakantie thuis, dus lekker rommelen.
Cameraland had toevallig paraplu's in de uitverkoop, dus 2 versies daarvan in huis gehaald,
6.95 per parapluutje, kan ik geen buil aan vallen.

Maar nu met off-camera flitsen, lijkt het wel of ik opnieuw moet leren fotograferen.
Veel lezen en filmpjes kijken, maar vooral ook doen. hier de eerste wisselende resultaten.
Maar wel leuke denk ik.

Koekjes eten op de bank

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ma 29 jul 2013, 10:26
Profiel

Bericht Re: Eerste off-camera flash foto's
Anita schreef:
Ja, dat is altijd weer even uitproberen, maar ze zijn leuk voor de eerste pogingen. Kun je iets vertellen over de opstelling?

Dat zou jij als ervaringsdeskundige toch aan de hand van de foto's zelf moeten kunnen inschatten?

ma 29 jul 2013, 13:09
Profiel WWW

Bij 1 en 3 had ik de flitser met doorzichtige paraplu links, slechts ietskes hoger en dan op haar gericht.
bij 2 weet ik het niet zeker meer, geloof van rechts, met raamlicht van rechts.

Bij deze van een uur geleden, flitser op gelijke hoogte, en gelijk maar een anti alcohol campagne voor gemaakt op facebook :-)

Ziet zij het verschil tussen Ice Tea of Whisky? Zie jij het?
Afbeelding

ma 29 jul 2013, 14:17
Profiel

Ik denk een metertje of anderhalf ofzo. Wel met ISO50, F6.3 ... ben nog aan het leren :-)

ma 29 jul 2013, 17:09
Profiel

Anita schreef:
:? nou, je mag een heleboel van mij vinden, maar een ervaringsdeskundige op dit gebied ben ik zeker niet, sterker nog, ik moet daar nog heel veel in leren, dus vandaar mijn vraag.

Meestal komt het ongeveer hier op neer :lol:

http://www.fotoclub.nu/rembrandt-belichting-in-de-studio/

Bij AlphaBart blijkt dat ook weer het geval te zijn, getuige zijn uitleg.

Dit type lichtval is kennelijk destijds in Nederland "ontdekt" lang voor het ontstaan van de fotografie en wordt nu wereldwijd "Rembrandtverlichting" genoemd. Het basisidee er achter is dat er een hoofdlichtbron is die de zon moet suggereren/vervangen en eventueel een tweede daar ongeveer haaks en lager op staande lichtbron of reflectiescherm om te harde schaduwen te voorkomen.

di 30 jul 2013, 06:12
Profiel WWW

Bedankt voor de link Romke!

di 30 jul 2013, 06:55
Profiel

AlphaBart schreef:
Bij 1 en 3 had ik de flitser met doorzichtige paraplu links, slechts ietskes hoger en dan op haar gericht.
bij 2 weet ik het niet zeker meer, geloof van rechts, met raamlicht van rechts.

Bij deze van een uur geleden, flitser op gelijke hoogte, en gelijk maar een anti alcohol campagne voor gemaakt op facebook :-)

Ziet zij het verschil tussen Ice Tea of Whisky? Zie jij het?
Afbeelding

Schitterende plaat. Ik denk dat ze het verschil wel onmiddellijk kan proeven en dan de komende jaren voorlopig nog wel voor de Icetea kiest ;)

di 30 jul 2013, 07:16
Profiel WWW

Geef haar de icetea en stuur mij de fles :mrgreen: .

Erg leuke foto Bart, je bent lekker aan het rommelen en we steken d'r allemaal iets van op :ugeek: .

MvG, René.

di 30 jul 2013, 12:52
Profiel WWW

Je hebt meer soorten verlichting. Niet alleen Rembrandt verlichting. Deze gebruik je eigenlijk voor de wat oudere modellen. Hiermee komen de rimpels wat beter uit. Wat je voor een jong kind bete kunt gebruiken is de vlinder verlichting. Denk daarbij ook aan de lichtpuntjes in de ogen. Deze lichtpuntjes wel in het gekleurde gedeelte maar niet in de iris. Denk ook aan de hoeveelheid lichtpuntjes.
De algemene regel is dat er maar 1 zon is. Dat komt in het onderbewust zijn over als het plezierigste kijken. Het houdt niet in dat je maar 1 flitser mag gebruiken; je gebruikt 1 flitser als hoofdlicht en de andere flitsers gebruik je als hulplicht, haarlicht, enz. Dus alleen maar om de donkere schaduwen op te lichten.
Begin eerst maar eens met 1 licht en ga kijken wat het doet met de schaduwen. Pak daarna een 2e flitser erbij, enz. bekijk bij elke foto die je maakt wat de instellingen zijn en maak van deze opstelling ook gelijk even een foto zodat je dit eenvoudig weer kunt gebruiken.

Bedenk dat de default van de A99 iso 100 is. Bij iso 50 gaat de DR gelijk scherp naar beneden, sneller als naar iso 200. Denk ook aan het max F getal van F16, anders zit je met diffractie.

Haar oog aan de rechterkant heeft een mooi lichtpuntje, die aan de linkerkant niet. Ze zitten wel op de juiste plaats.
De schaduwen in haar gezicht benadrukken de rimpeltjes en onevenheden. De rechterkant heeft een te diepe schaduw, deze zou wel een stop lichter mogen. Bij haar keel zie je een te scherpe schaduwlijn. Een klein kind heeft een zachte huid, dus een zachte schaduw.... (Dat was de wishkey foto)

Je Z/W zijn te grijs. De bedoeling staat al in de naam; zwart en wit. Het witte in je foto's zit al in een grijze tint en er is bijna geen zwart. wel heel veel grijs. In het analoge tijdperk gebruikte men kleurfilters. Bij een klein kind gebruik je een roodfilter omdat je hiermee een mooie zachte huid maakt. Daarnaast kun je in LR heel eenvoudig de kleuren in een Z/W nog eens bijwerken.

zo 04 aug 2013, 07:15
Profiel WWW

Thanks Jepem voor de constructieve bijdrage. Leer weer wat bij zo

zo 04 aug 2013, 09:30
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]