Het is ma 19 nov 2018, 20:18

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Lr in combinatie met Nik Collection software. 
Auteur Bericht

Bericht Lr in combinatie met Nik Collection software.
Ik heb onlangs de Google Nik software collection verworven. Je kunt daarmee allerlei leuke dingen doen, maar het gebruik ervan in combinatie met Lr is tamelijk ongemakkelijk.

Er zijn mij twee manieren bekend om het voor elkaar te krijgen:

1 - specificeer een van de Nik componenten als externe editor

of

2 - je maakt een aantal verschillende Lr ontwikkelpresets waarin dan de gewenste externe editor wordt aangegeven, voor iedere Nik component een aparte preset dus

Methode 1 werkt klunzig, omdat als je van de ene naar de andere component wilt, je eerst je voorkeuren in Lr moet veranderen.

Methode 2 zal best goed werken, als je eenmalig de presets hebt aangemaakt - waarbij je dan bij het aanmaken donders goed moet opletten dat alle andere schuifjes binnen Lr op dat moment op nul staan om ongewenste effecten te voorkomen.

Heeft iemand ervaring met deze combinatie en mogelijk een beter idee om de "plugins" te integreren?

In het standaard Lr venster kun je maar twee externe editors aangeven, waarbij dan een van de twee plaatsen standaard wordt bezet door Photoshop.....het zou handig zijn als daar meer mogelijkheden waren.

wo 25 sep 2013, 18:43
Profiel WWW

Bericht Re: Lr in combinatie met Nik Collection software.
AnneM schreef:
Romke, je kunt zoveel ext.editors opgeven als je wil. Ik heb een rijtje met 10 stuks of zo.
Wel is het zo dat als je Photoshop hebt geinstalleerd dat deze dan de standaard ext. editor wordt welek je met Ctr+E kan opstarten.

Als ik zo'n externe wil gebruiken, dan rechtsklikken op een thumbnail en in het pulldown-menu kiezen voor ext.editor, daarna de gewenste editor aanklikken en deze start op.

Maar alle software die plugins voor LR hebben, zorgen er voor dat hun plugin als ext. editor in LR verschijnt....

Ik heb het inderdaad gevonden. Op het moment dat ik voor het eerst een bepaalde externe editor opgeef in Lr, kan ik ook kiezen om die als een nieuwe preset op te slaan. Bij een volgende gelegenheid kan ik die dan inderdaad uit een menu kiezen en ik kan dus zo inderdaad alle nodige koppelingen aanbrengen. En vervolgens kan ik desgewenst ook 100 foto's dezelfde behandeling laten ondergaan.....

Bedankt voor de tip!

wo 25 sep 2013, 20:22
Profiel WWW

Bericht Re: Lr in combinatie met Nik Collection software.
AnneM schreef:
Maar alle software die plugins voor LR hebben, zorgen er voor dat hun plugin als ext. editor in LR verschijnt....

Dat blijkt niet in alle gevallen bij Lightroom het geval te zijn: https://support.google.com/nikcollection/answer/3002259?hl=en&ref_topic=3001481

Als je het op die pagina beschreven vinkje aan hebt gezet, gebeurt het niet automatisch - en dat was bij mij het geval. Kennelijk is niet alle software in staat bij installatie (tijdelijk) dat vinkje uit te zetten. Inmiddels werkt het allemaal als een speer, al zijn sommige "gadgets" bruikbaarder dan andere.

do 26 sep 2013, 18:54
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]